EGO Gallery
 
AUTORI
Michal Černušák
Eva Činčalová
Eszter Csurka
Michal Czinege
Matej Fabian
Ašot Haas
Milan Houser
Andrea Kopecká
Patrícia Koyšová
Andrej Margoč
Barbora Maštrlová
Kristína R. Mésároš
Boris Sirka
Adam Šakový
Jakub Trajter
Vlasta Žáková
.
REGISTRÁCIA

Chcem dostávať novinky:






Profil galérie arrow Vlasta Žáková arrow Vlasta Žáková - profil
Vlasta Žáková - profil
Vlasta Žáková

Vlasta Žáková je jednou z najvýraznejších talentov na súčasnej slovenskej výtvarnej scéne. Jej práca sa vyznačuje netradičným a inovatívnym vytváraním textilných obrazov pomocou ručnej i strojovej výšivky. V kombinácií s používaním rôznych druhov textílií, bavlniek, stužiek, či krajok vytvára viacrozmerný plastický priestor, čo odhaľuje jej túžbu presiahnuť limity daného média a vstúpiť do hmatateľnej a živelnej reality.

Tvorba textilných sôch a obrazov, ktoré bývajú referenčne alebo fyzicky prepojené, sú jednou z polôh, kde autorka skúma odtiene bohémskeho a dekadentného nočného života mladých ľudí. Myšlienka sebaobjavovania a sebavyjadrenia, normálne ukrytá v našich utrobách ako tichý výkrik, tu pôsobí ako nástojčivý tlak vnútri vrstiev obrazu i charakterov. Vlasta Žáková tu odhaľuje svoju turbulentnú fascináciu s primárnymi vlastnosťami človeka, ktoré sú nasiaknuté cez textíliu našich životov. Autentická „niťokresba,“ expresívne výjavy, emočne nabité gestá, divoké farby a masívne stehy pripomínajú skôr ťahy maliarskeho štetca než neuveriteľne precízne a trpezlivé výšívanie. Táto zručnosť dodáva jej dielam jedinečný formálny a štylistický presah v porovnaní s klasickou technikou vo vyšívaní a výrazne posúva hranice tohto média.

Autorka výšivkou nezachytáva len fyzické podoby, ale ide priamo pod kožu. Stehy svetlejších farieb pleti sa prekrývajú s krvavo-červenými a ružovými ťahmi šlách, svalov, nervov a žíl pulzujúcich krvou u akoby rozkladajúcich sa ľudských tiel. Pocit prúdenia energií a tekutín preniká cez vrstvy tkanín ako horúca láva, ktorá vyúsťuje do zámerne nedokončených a visiacich textílií obrazu. Výrazné až agresívne stehy zvýrazňujú určitú rozdrobenosť jednotlivých charakterov, kde náznaky beštiálnosti destabilizujú bariéru medzi divákom a objektom - súčasne presakujú do našej domény a vťahujú nás do svojej vlastnej. Autorku tu zaujíma hranica „kedy človek prestáva vládať, nevládze sa zabávať, piť, jeho myseľ aj telo začína byť zničené, aj keď to zakrýva šminkami a sexi šatami, poprípade drsnými pózami. Zaujíma ma táto strata chuti do života, strata nevinnosti, strata nadšenia. Do pľúc sa dostane jahodová para a otrávi myseľ. Človek je však už tak pripútaný k tomuto svetu ako plod k matke pupočnou šnúrou. Zostáva, rozdáva falošné úsmevy a chce sa cítiť ako na začiatku. To je však už nemožné. Napriek tomu je tento svet fascinujúci, alebo práve preto.“
Hodnotenie však ponecháva na diváka, ktorému nastavuje zrkadlo ako súčasť hlbšej psychologickej štúdie v procese sebaobjavovania.

Impozantný rozmer diel nás z diaľky priťahuje magnetickou silou priamo k prepracovaným detailom autorkinej obrazotvornosti, ktorá akoby nám chcela niečo nástojčivo pošepkať. Unikátnym je najmä dielo Oh yeah I splash you all (145 x 470 cm), ktoré diváka absorbuje žiarivými tkaničkami príbehov do konfrontačného zážitku a zmyslového potešenia znovu-objavenej deštruovanej krásy. Zautomatizované používanie šijacieho stroja je pre autorku impulzom pre hlbšie oslobodenie a dodáva jej dielam odosobnený až ironický nádych.

Na prvý pohľad odľahčený prierez cez diskotekový svet je teda omnoho komplexnejší a psychologickejší záber do hlbín duše človeka, ktorý každodenne zápasí s obmedzeniami spoločnosti i svojimi vlastnými. Napokon i útek od každodenného stereotypu do ligotavých svetiel a dunivej hudby je opäť len uniformným a časovo-priestorovým oklieštením. V zdanlivo usmevných momentoch autorka zachytáva nepokojný moment intímnej bolesti, absurdity a psychotickej diagnózy modernej spoločnosti. Túžba po určitej populárnosti, akceptovanosti a po nadviazaní ľudského kontaktu je neuchopiteľná rovnako ako mihotavé odrazy diskogúl v ťažobnej tme.

Vlasta Žáková je taktiež virtuóz kontrastov. V jej dielach sa snúbi ľudskosť s ukrutnosťou, kompozičná hravosť s precíznosťou vyšívania, vizuálna drsnosť s jemnou technikou výšivky a exhibicionizmus so skľučujúcou intimitou, ktorá sa „zašíva“ až pod kožu. Kontrastom k „party svetu“ je aj jej daľšia tvorivá línia, ktorá zobrazuje deštruované, meditatívne krajiny bez ľudskej dominanacie. Imaginatívne a vulkanické prelínanie farieb a tvarov otvára divákovi fantazijný svet, kde bádateľom a kritikom je on sám.

Text: Mgr. Kristína Jarošová


Vlasta Žáková (* 1981, Rožňava) študovala na Technickej univerzite v Košiciach, Fakulta umení, Katedra výtvarných umení a intermédii, Ateliér grafiky a experimentálnej tvorby (prof. Rudolf Sikora, akad. mal., Zbyněk Prokop) a na Fakulte výtvarných umení, VUT, Brno.
 
< Predchádzajúca